Thursday 28 March 2013

Cristiano Ronaldo Dikecam Israel Kerana Sokong Palestin



  


Mantan pemain Manchester United itu dengan penuh keikhlasan memberikan kasut emas yang diraihnya musim 2011 kepada kepada lembaga amal kelabnya. Hal itu dilakukan pemain berjuluk CR7 itu untuk membantu anak-anak Palestin.

Laman Qodsna pada akhir tahun 2011 memberitahu, lembaga amal Real Madrid melelong kasut emas milik Ronaldo itu hingga 1,4 juta euro. Wang hasil lelong itu disumbangkan untuk membina beberapa sekolah yang hancur di sepanjang di Jalur Gaza. Sokongan Pemain Terbaik Dunia pada 2008 tersebut tidak berhenti sampai di situ.

Sebelumnya ketika masih memperkuat pasukan Merah, dalam sebuah acara, Ronaldo mengenakan skaf Palestin. Tindakannya itu mendapat kecaman hebat dari lobi-lobi Zionis dan media barat. Beberapa media barat yang bersekutu dengan Yahudi seakan memusuhinya dan mencitrakan segala keburukannya.

Namun ada juga sebahagian media Britain menyebut aksi Ronaldo itu sebagai bentuk kemanusiaan. Ia menunjukkan kepedulian terhadap krisis Palestin dan rakyat Jalur Gaza. Ronaldo dikhabarkan pernah secara langsung berkunjung ke tanah pendudukan Palestin pada 2007 dan 2005.

Lagi info berkaitan:

Pada 20hb November 2011 dia menjual kasutnya dalam satu jualan lelong Real Madrid Foundation dengan mendermakan dana ke sekolah-sekolah di Gaza. Lelong bermula di €700 sebelum ditamatkan di €2,400. Menjual kasut-kasut sukan akan membantu membina 8 sekolah dalam wilayah Palestin, di mana dibiayai 100 peratus oleh Real Madrid Foundation.

Menurut pelbagai laporan, Real Madrid Foundation telah membantu membina 167 sekolah dalam 66 negara, termasuk banyak projek lain, supaya beribu kanak-kanak dalam 66 negara boleh mempunyai satu pendidikan lebih baik dan satu masa depan lebih cerah

Kenapa Cristiano Ronaldo sokong Palestin?

Sebab utama mengapa Cristiano Ronaldo menyokong Palestin ialah kerana dia percaya kepada Pembebasan Palestin.

Satu lagi sebab ialah kerana dia benci melihat anak-anak menempuhi perkara sama di mana dia dan keluarganya melaluinya sebelum menjadi seorang pemain bola sepak yang dibayar tinggi, yang hidup satu kehidupan yang miskin. Dia dan keluarganya tidak pernah melalui suasana peperangan seperti di Palestin, tetapi mereka melalui satu kehidupan yang sangat daif. Dia suka melihat kanak-kanak Palestin mempunyai masa depan yang lebih cerah.

No comments:

Post a Comment